hits

Raskeste veien til bedre helse!

Reklame | Bangerhead, iDeal

 

 

Ja hva legger du i det trene? Tror du at du er effektiv og ikke minst aktiv fordi du tutler deg avgrde en times tid hver kveld? Tenker du at det er nok hvis du soser rundt p treningssenteret og samtidig unngr bli dyktig sliten og svrt andpusten?

Sannheten er at de fleste av oss ikke tar i nok. Og de fleste av oss har "tusen unnskyldninger" for unng ubehaget som flger med det "gi jernet".

Lr deg velge annerledes og finn en enklere og kortere vei til bedre helse enn bruke time etter time i hard fysisk aktivitet hver eneste dag. Lr implementere daglig trening til noe du liker, elsker og finner akseptabelt leve med daglig, s blir livet litt bedre, litt etter litt. Lr leve med trening og aktivitet heller enn guffe p til du mter veggen.

 

Det er jo ingen hemmelighet at trening og fysisk aktivitet er bra for deg. P alle mter som kan finnes er det bra bevege seg og det finnes egentlig f unntak der fysisk aktivitet ikke er tilrdelig. Det som finnes av nyere forskning er ogs ganske samstemt i dette. Fysisk aktivitet kan ogs vre bra i mange av de tilfeller der vi tidligere ikke tenkte at det kunne vre greit. Et eksempel er ryggsmerter. N vet vi at i de fleste tilfeller bde kan fjerne smerter, men ogs gjre ryggproblemer til noe man fint kan leve med.

Man er tross alt ikke helt frisk fr man er litt syk.

Det er noe som skjer i kroppen nr vi begynner finne formen. Det trene gir som jeg har skrevet om tidligere, en utskillelse av endorfiner og endocannabinoider. Det kan du lese mer om her.

Som jeg tidligere har skrevet om her p bloggen er det forskjeller p disse to tingene. Med en tilfrsel av naturlige endocannabinoider vil dette kunne skje p et tidligere tidspunkt i treningsforlpet enn for eksempel endorfiner.

En god regel er tenke p at allerede etter ca. 30 minutter, med fysisk trening vil kroppen starte skille ut endocannabinoider, mens det vil alts ta lengre tid og hyere intensitet for oppn at kroppen ker produksjonen av endorfiner. Begge deler gir imidlertid stimuli til kroppen i form av bde smertestillende og kning av vellyst i aktiviteten. Endorfiner er et hormon og det utlses litt og litt i ulike situasjoner, men fremfor alt utlses det i kroppen ved fysisk aktivitet.

Uansett vil det alts for hjernen og kroppens del vre en fordel trene. Utskillelse av disse hormonene vil alts gi deg en flelse av vellyst og smertedemping, samt lykkeflelse. Denne flelsen sitter i lenge etter at trening er avsluttet.

Gjr det derfor til en vane trene litt hver dag. Man trenger ikke bruke lang tid heller. 4x4 minutters intervaller der man fr pulsen opp slik at man blir andpusten i spass stor grad at man ikke klarer prate, vil vre tilstrekkelig.

Og hvis tiden er enda knappere s srg for bli andpusten p 20 x 4 sekunder daglig. Ved intens innsats i bare 20 sekunder, s 15 sekunder pause, gjentas 4 ganger, s har man oppndd veldig mye mer enn ingenting. Lping p stedet med full speed de frste 20, s 20 sekunder med kneby, s mange du klarer p 20 sekunder, deretter 20 sekunder med lping p stedet, fr du avslutter med s mange stjernehopp som mulig p de siste 20 sekundene. Du har alts n brukt totalt 140 sekunder, og da klarer du utmerket f presset inn dette i et stramt tidskjema en eller flere ganger daglig. Men husk at intensiteten m vre s hy at du blir spass andpusten at du ikke klarer fre en normal samtale.

Du kan lese mer om dette og Borg skala her.

Alts vil dette oppsummert potensielt vre den raskeste veien til bedre helse hvis du er generelt veldig inaktiv. Et sted m man begynne sitt nye liv, og det fjerne en av de vanligste unnskyldningene, nemlig Jeg har ikke tid til trene, vil alts bli eliminert ved velge slik HIIT trening. Og er mlet g ned i vekt s trenger man heller ikke trene seg til stumper og stykker, men konsentrere seg mer om kosten. Et godt tips her er telle inntaket sitt av kalorier i forhold til hvor mye man forbrenner. De fleste spiser nok mer kalorier enn man tror selv, og ved ha en inaktiv livsstil s vil kroppen ha et overskudd av kalorier i forhold til hvor mye man forbrenner. Mange tror at man m trene til kroppen er tilnrmet revet i stykker, men alts begynn med en total gjennomgang av mengden og innholdet i hva du spiser daglig, ukentlig og mnedlig. Men, alts trening er ogs med p akselerere forbrenningen. Det er med andre ord lurt kombinere telling av kalorier med daglig aktivitet og trening. Man kan f god hjelp av ernringsfysiolog til dette.

En annen ting folk flest tenker, er at siden man gr en lang tur hver dag, s er man nok aktiv. Frst og fremst vil jeg da si at det g tur er et hav bedre enn ikke gjre det, men jeg vil ogs ppeke at det nok ikke er nok bare tutle av grde hvis man skal f den treningen kroppen trenger. En raskere vei til bedre helse er da ta kortere turer, men med hy intensitet. Begynne turene med powerwalking, alts det g s raskt du klarer, og s ke tempoet enda litt i oppoverbakkene du mter. Hvis det ikke er noen motbakker p din vei, s velg gjerne turer der dette er en mulighet. Jo mer sliten og andpusten du blir, jo strre effekt har det p formen din. Alts en raskere vei til bedre helse. Man vil da kun trenge, la oss si en tur p 15 minutter og s snu g samme tempo hjem. Totalt 30 minutter powerwalk. I stedet for en time eller to med tutling og kosespasering uten srlig effekt.

Get my point?

Ved ke ulike oppgaver og aktiviteters intensitet, s kortes tiden det tar oppn resultater som gir stor effekt, signifikant!

 Alt i alt s gir dette en mye kortere og lettere vei til bedre helse. S slutt lure deg selv med aktivitet som ikke fles p kroppen. Gi jernet, oppn en kortere vei til resultater. Slutt kosetrene i lang tid, men vre intens og effektiv nr du trener, s er du ferdig p mye kortere tid. Tren gjerne uten mtte forplikte deg til noen, men lr trene alene. P denne mten er du alltid klar uten at du er avhengig av andre. Ikke legg opp til mtte g hit og dit til et treningssenter, med mindre du finner ekstra god motivasjon av det. Selv har jeg lrt meg at det er bedre og ikke minst tidsbesparende bruke egen kroppsvekt, og hjemmet mitt samt nabolaget som treningssenter. Dessuten er det langt rimeligere.

Og du, ikke vent til i morgen, start i gr, ta ny runde i dag og fortsett i morgen. Du er da allerede i gang, ikke sant?

 

Mvh Willy

 

  

#helsegevinst #hverdagsaktivitet #helsefordeler #livsstil #endring #motivasjon #trening #lping #hiit #aktiv #aktivitet #andpusten #borgskala

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar