Slapp av!

 

Enkelt å si. Noen ganger ikke så enkelt å gjennomføre.

Så hva er egentlig avslapping for deg? Det å slappe av har ulik mening for ulike personer. Noen slapper av med aktivitet mens andre igjen slapper av på sofaen. Noen slapper av alene og noen slapper av i selskap med mange. Her er vi veldig ulike. Det som er avslapping for deg kan være stress for andre igjen.

Dette er viktig kunnskap for pårørende og venner til de som faktisk trenger å slappe mer av enn det som er vanlig. Et eksempel på dette er når stress blir til overbelastning i muskulatur og i hodet. For mye av dette for ofte vil kunne lede til sykdomstilstander.

Det er ofte lett for ens omgivelser å tilføre egne erfaringer med stressmestring og demping av uro.
Et eksempel er våre svært individuelle tilnærminger til hva som virker beroligende. “Kom igjen! Slapp av! La oss ta en tur på treningssenteret” dette er mye brukt som løsningsforslag for å “støtte” den som sliter.

Noen ganger trenger man bare å lytte til hva de som sliter sier. Bare være der og lytte, anerkjenne og vise støtte. Det å forstå og akseptere at man noen ganger trenger å krype under dynen å bare forsvinne noen timer. Slappe av i ensomhet. Vær da den som gir din og dine forståelse og mulighet til dette istedet for å småpresse til ting som passer for deg selv. Det er ikke sikkert at det passer for alle.

Og for deg som trenger å slappe av. Gjør det da! Slapp av og gjør det du må for å slappe av. Finn din greie! Du trenger ikke ha dårlig samvittighet for at kroppen trenger å være “unplugged” et stykke tid. Noen ganger er det faktisk nødvendig å trekke ut støpslet å bare synke sammen å tillate kroppen å kjenne på total avspenning.

La meg komme med et forslag til hva du kan gjøre hvis stress og uro stjeler energien din akkurat i dag. Hvis dagen i dag tilbringes i sengen og uroen plager hodet ditt. Dette er en teknikk jeg selv ofte benytter meg av og det funker for meg. Men som sagt det er meg. Ikke nødvendigvis at det funker for deg, men det kan være verdt et forsøk. 

Avspenningsteknikker bør man trene på. Det er ikke sikkert at man oppnår gode resultater de første gangene, men øvelse gjør mester er det noe som heter. Under finner du en punkt for punkt beskrivelse av en avspenningsteknikk som jeg selv ofte bruker når jeg ligger i sengen.

Legg deg godt tilrette under dynen. Trekk pusten dypt inn og hold den i tre sekunder. Pust så rolig ut igjen samtidig som du forsøker å slappe av i alle musklene i kroppen. Gjenta denne pusteøvelsen tre ganger.

Lukk øynene og tenk på ansiktet ditt. Begynn ned pannen og muklene her. Fokuser på at musklene i pannen slapper helt av. Pust rolig inn og ut. Når dette kjennes avslappet ut retter du fokuset mot kjevemuskulaturen. Slipp taket i spenningen her. Når ansiktet kjennes “tungt og lammet” så fortsetter du nedover kroppen på samme måte. 

Gjør det samme for nakkemusklene. Videre nedover over bryst og mage, ryggmuskulaturen. Hofte og rumpe. Lår, knær, legger og føtter. Helt ut til tåspissene.

La pusten gå jevnt og rolig. La hvert utpust være med å slippe taket i spenninger litt for hver gang. Ikke la deg stresse av lyder og ytre påvirkning fra omgivelsene, men se på dette som normalt. Noe som til og med er med på å ytterligere forsterke avslappingen din. Pust rolig inn og ut!

Ligg slik å kjenn at du nærmest flyter. Forestill deg en reise der du flyter i en varm og behagelig tilstand. Kjenn på at kroppen har det bra. La tankene bare komme til deg. Og tillat dem å flyte vekk etterhvert som de kommer. 

Slapp helt av. Pust rolig og jevnt. Hvis en muskel i kroppen kjennes spent ut, så fokuser på den og be den om å slippe taket i spenningen. Vær i denne avslappede tilstanden så lenge du føler for det.

Slapp av!

Mvh Willy

#uro #avspenning #avslapping #angst #muskelspenninger #helse #meditasjon #pusteøvelser #psykiskhelse 

 

Hei og velkommen til mitt lille blogghjørne. Jeg er en Ergoterapeut, fotograf, kunstner, selvstendig næringsdrivende, rørlegger, far til fire og bonusfar til to. Jeg blogger om litt av hvert men hovedfokuset er å fremme en mest mulig aktiv hverdag for ALLE! Jeg er levende opptatt av livet, hverdagsaktivitet, livsstilsendring og rehabilitering i et ergoterapeutisk perspektiv, samt kunst og trening. På bloggen her kan du følge mine tips til livsstilsendring og trening, men også en blanding av livets krydder, utfordringer, gleder og sorger. Med videreutdanning i rehabilitering og mange års erfaring med frisklivssarbeid har jeg også en formell kompetanse innen livsstilsendring og tilpasning av aktivitet. Jeg tar nå oppdrag som personlig trener og livsstilscoach og har personlig oppfølging der dette behøves. Kontakt meg på mail for nærmere informasjon. Jeg brenner for å hjelpe mennesker med ulike utfordringer i forhold til livsstilsendringer og har mange års erfaring med dette profesjonelt. Gjennom egne erfaringer fra et langt liv med mye erfaring på mange områder deler jeg det meste av råd og tips på denne bloggen. Jeg er også foredragsholder innen temaet livsstilsendring og motivasjon Mvh Willy Alle bilder og tekst på bloggen er copyrighted. Det som ytres på bloggen er mine personlige tanker og meninger. Sponse meg? Viktige budskap trenger å spres. Folkehelse er et slikt område. Ønsker du å hjelpe til med å sponse bloggen så kontakt meg på [email protected]
Posts created 593

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top