hits

Daffe rundt eller gi jernet?

Hvor intens er treningen din?

Og hvordan kan vi vite dette og ikke minst mle det p en enkel og grei mte?

Svaret er ofte henvise til Borg skala. Denne viser deg enkle mter p hvorda du som trener vet om du trener med nok intensitet.

Borg skala kan brukes av bde toppidrettsutvere og for den gjengse mosjonist som er ute etter bedre kondisjonen sin.

N er det jo slik at mange bruker pulsmlinger for kunne finne sin arbeidspuls og makspuls for arbeide med riktigst mulig intensistet.

For svret mange blir dette bde dyrt (relativt), og mye styr med apper/pulsmlere og til dels noe matematikk.

Noen liker denne mten og finner god motivasjon i dette, mens andre igjen synes det blir litt mye styr og da kan det enkle ofte vre det beste.

Borgs skala er en slik mte.

S hva er dette og hvordan virker det?

Borgs skala eller RPE  skalaen (Ratings of perceived exertion). Dette er din egen oppfattelse av hva som er anstrengende gradert p en skala fra 6 til 20 der 6 er ingen anstrengelse og 20 er meget anstrengende.

Det fine med denne type subjektiv mling er at den setter ord p hvordan man fler seg etter hvert som man gr - smlper -  jogger - spurter og at intensiteten i aktiviteten kan beskrives i disse utrykkene.

 

For vise litt mer om hva jeg mener har jeg satt opp en skala som er lik her:

 

Hvis man ligger rundt 10 p skalaen s ligger man der man er ved oppvarming. Fra 11 og oppover begynner man f en fin helsegevinst.

Man br ligge rundt 13 - 16 p skalaen ca. 3 ganger i uken fr f en fin og god effekt i forhold til din kondisjon. Og hvis du i tillegg klarer holde 13 - 16 p skalaen i 15-20 minutter i lpet av en uke s er du veldig godt i gang med bedre kondisjonen din!

Selv om man ogs fr helsegevinst ved daffe rundt i forhold til ligge p sofaen s br man likevel trre utfordre seg littegranne innimellom. Etterhvert som man gjr dette oftere og oftere, s blir dette ogs etterhvert lettere. Man kan lre seg hvirkelig LIKE gi jernet innimellom.

Som jeg tidligere har tatt opp her p bloggen min s br man ligge i riktig utviklingssone for ha fremgang. S hva med gi jernet litt innimellom, s kan vi heller daffe rundt av og til. Det er ogs lov nemlig!!

Lykke til!

Mvh Hverdagsaktiv

#trening #helse #HIIT #Mosjon #hverdagsaktiv #aktivitet

3 kommentarer

Denne har jeg ikke hrt om fr! Interessant :) Finnes det mange kartleggingsverkty for fysisk aktivitet og trening? :)

Hverdagsaktiv

Hverdagsaktiv

Hei Siv. Borgs skala er mye brukt i frisklivssentraler, men det finnes ogs mange andre kartleggingsredskap for fysisk aktivitet. Det kommer litt an p hva man er ute etter mle, men kondisjon mles ofte gjennom o2 opptak og kan gjres p ulike steder. Et kjapt googlesk gir deg mange svar her. Mange i skolen bruker ogs den skalte cooper testen som er en test for individuell fysikk.

Hper svaret er tilfredstillende for deg. Jeg anbefaler google litt om de mest brukte og hvordan gjre dette s enkelt som mulig!

Lykke til!

Takk! Leste bare en artikkel fra helsedirektoratet som trakk frem at det var f kvalitetssikrede og standardiserte metoder for mling av fysisk aktivitet, og syntes det hrtes s rart ut :p Men ser n at det er publisert i 2001... s!

Skriv en ny kommentar