No pain, no brain

 

 

Smerte skapes og styres fra hjernen. Både fysisk smerte og psykisk/følelsesmessig smerte har sin opprinnelse i hjerneområder som styrer de spesifikke stedene man har vondt. Hvordan smerte egentlig bearbeides i hjernen kan du lese mer om her.

Så hva er egentlig smerte? Kort fortalt er det altså en beskyttelsesmekanisme slik at du skal kunne overleve ulik ytre og indre påvirkning.

 

Smerten er altså din beste venn!

 

Uten smerte hadde du heller ikke kunnet overleve. NO PAIN NO BRAIN med andre ord.

 

Smerte er som sagt subjektivt. La oss se litt på hva det er i sin enkelthet, og hvordan det kan til en viss grad styres og brukes til din fordel.

 

Smerte er vanskelig å definere men en definisjon kan du lese om her.

 

Så hvis man ser på de ulike områdene der smerte kan knyttes til redusert livskvalitet og reduserte hverdagsaktiviteter, så er det en viktig faktor for å kunne leve med et nytt og bedre liv.

 

I dagens innlegg vil jeg beskrive et av de vanskeligste smerteområdene som kan være til hinder for en aktiv hverdag. Flere innlegg om andre smerteområder og hvordan man kan takle disse kommer i innlegg fremover. Så følg gjerne med på bloggen vår hvis du vil lære mer om hvordan takle hverdagen og hverdagsaktivitet.

 

Psykisk smerte

 

Psykisk smerte beskriver jeg først da dette er den verste av dem alle. Psykisk smerte er den mest funksjonsnedsettende smerten du kan oppleve. De som ikke har opplevd denne type smerte kan nok vanskelig sette seg inn i hvordan denne oppleves. Og som sagt så påvirkes smertegraden av ens subjektive opplevelse av den.

 

Hva man sliter med vet bare du selv. Det kan være ting som har hendt for lenge siden, og det kan være ting du går igjennom akkurat nå. Opplevelsen av denne tankesmerten kan være svært smertefull og til et stort hinder for din mulighet til å være aktiv og deltakende i hverdagen. Jeg skal ikke her gå inn på analyse av ulike hendelser, men formidle at det å kjenne til smerteårsaker er viktig i hvordan denne type smerte kan takles.

 

Psykisk smerte kan også manifestere seg som virkelig fysiske vondter. En artikkel fra England beskriver det slik.  “If you listen to people who are damaged emotionally, they will often translate their pain into physical similes: ‘My head is bursting, my guts are aching’ and so on. The parallel is very strong.”

 

I tillegg viser nyere hjernescanningsmetoder at fysisk og psykisk smerte prosesseres av samme område i hjernen og at det da er sammenlignbart.

 

Hvorfor er så dette viktig? Jo fordi det da er fullt mulig å gjøre noe aktivt med dette. Jeg tror fullt og fast på at man kan regulere sin egen psykiske smerte ved å tenke andre tanker samt lære å takle sin opplevelse av fysisk smerte.

Med andre ord så kan man lære å leve med smerte ved å øke sin egen smerteterskel. Dette vil da kunne hjelpe BÅDE for fysisk smerte og psykisk smerte.

 

La meg gi et eksempel. Ved psykisk smerte som for eksempel en sorgprosess så vil som oftest tiden i seg selv lege alle sår som det heter. Noen ganger er det derimot ikke så enkelt og sorgen varer såpass lenge og er såpass sterk at det kjennes fysisk vondt. Den vonde sirkelen blir styrket i en negativ spiral som er vanskelig å komme ut av.

 

Den psykiske smerten tar da over ens liv og gjør i praksis det samme med deg som om du skulle blitt fysisk funksjonshemmet. Det er den dårlige nyheten.

 

Den gode nyheten er at det er fullt mulig å TENKE seg en annen hverdag. Tankens kraft er usedvanlig sterk og i alle fall sterkere enn psykiske tilstander som sorg, angst, depresjon og så videre.

 

La oss gå tilbake til eksempelet med sorg. Kan man stille seg spørsmålet, hvor vondt gjør det på en skala fra 1 til 10. La oss for eksempelets skyld si at det ligger på 10. Stille deg da spørsmålet om man ønsker å ha nivået 10 om et år eller om man ønsker å komme ned på 5. Hvis svaret er at du ønsker å komme ned på 5 så er mye gjort.

 

Så hvis man kan ta et steg utenfor seg selv og se på sorgen som en følelse som er formet som en hamburger. Å akseptere at hamburgeren er en følelse kan være en av mange måter å takle sorg på. Jeg skal ikke her påstå at det er likt for alle, men jeg kan jo i alle fall fortelle om hvordan jeg selv har taklet psykisk smerte i form av sorgbearbeiding. Selv visualiserte jeg følelsen av sorg som en hamburger. Jeg likte hamburgeren, men var også klar over at den ville forsvinne i løpet av kort tid. Det var den eneste hamburgeren jeg hadde og det var ikke mulig å skaffe seg flere. Da den var vekke hadde jeg lyst å ha den tilbake. Slik beskrev jeg min egen sorg over å ha mistet noen som betydde mye for meg.

 

Ved å sette opp et slags latterlig bilde av det som man mistet, så reduserte det den smerten jeg følte. Kanskje fra 10 og til 8. Det betydde ikke at jeg ikke respekterte minnet om den jeg mistet, men jeg var bevisst det å arbeide med smerten.

Hamburgeren hadde smakt godt og det i og for seg et tap å erkjenne at jeg aldri mer skulle spise en hamburger. Samtidig rasjonaliserte jeg så godt jeg kunne med å si til meg selv at hamburgeren i bunn og grunn var en usunn ting/følelse som jeg godt kunne klare meg uten i fremtiden. Livet går i bølger og når man er nede så går det før eller siden opp igjen. Nye og bedre hamburgere fjerner ikke minnet om den gode hamburgeren du spiste før, men erstattes av nye minner og følelser. Det eneste man kan være sikker på er at livet vil gi deg sorger og gleder og gode og dårlige minner. Det eneste man kan være trygg på er at tanken om smerten rundt hendelsene kan velges bort eller dveles med.

 

Velg å fjerne minnet om det som var vondt. Velg å erstatt minnet om den gode smaken av tidenes beste hamburger. La det bli der i fortiden og begynn å se etter nye og andre smaker.

 

 

Selv valgte jeg å la fortid være fortid. Jeg valgte å se fremover. Jeg valgte å se på negative ting og følelser som om alt ligger bak i tid. Hamburgerne er spist. De var sykt gode, men de er faktisk spist! Gone! Ferdig! For hvert eneste minutt som passerer er smerten redusert ved å tenke på det som oppspiste hamburgere.

 

Hva er dine hamburgere? Kan du kvitte deg med følelsen og minnet om den gode smaken? Den er tross alt spist opp. Den kommer aldri igjen. Den var sykt god, men den er nå et godt minne. Den skal ikke stå i veien for å ødelegge mitt liv. Den skal være en opplevelse av noe godt. Nye smaker kommer hele tiden og skaper nye og gode minner. De minnene man har av hamburgere som var av en eller annen grunn bedervet, skal man ikke dvele ved. Man skal kaste de fysisk og mentalt i søpla og ikke tenke mer på magesjauen man fikk av dem.

 

Med andre og litt enklere ord. «Take control over your brain and you`ll feel less pain»

 

ALT ER MULIG!

 

Ha en fortreffelig Søndag

 

Mvh Willy

 

#hjernen #sorg #smerte #mestring #tanker #psykiskhelse #minner #hverdagsaktivitet #menneske #kraft

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

3 thoughts on “No pain, no brain

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top