Fra umotivert til motivert

Reklame | Bergen Helhetsklinikk a/s

 

Motivasjon kommer ikke av seg selv

 

God dag alle fine folk!

 

Motivert eller ikke motivert, det er spørsmålet! Men finnes det et lettvint svar på dette?

 

Når jeg våkner opp om morgenen og har fri fra jobben, så tenker man at det er veldig deilig å nyte fridagen sin, ikke sant? Så tenker man gjerne på alt det man burde få gjort som man ellers ikke får tid til i en arbeidsuke, ikke sant? Da er det veldig lett å få en slik “OFFFAMEG” følelse. Skulle, burde, må… men orker ikke.

Kjenner du deg igjen? Motivasjonen er forduftet, hokuspokus…vekk!

 

Så hvordan jobbe med å finne en motivasjon som varer og som kan hentes frem når man trenger den?

 

Dette har jeg som coach jobber med over lang tid og svaret jeg har til dette er at det er like mange svar som det er mennesker på jorden. Vi alle motiveres av ulike personlige faktorer. Det er derfor det er så viktig å få avklart hvilke faktorer som gjelder akkurat deg!

 

Selvsagt finnes det noen fellesnevner, men kort fortalt kan vi se på motivasjon gjennom 2 hovedområder, nemlig INDRE OG YTRE PÅVIRKNINGER.

 

Enkelt forklart så må man finne ut hva som gir deg mest belønning for å gjøre også de kjedelige oppgavene. Eller bedre, finne ut hvordan de “kjedelige” oppgavene kan gjøres til en belønning for deg selv. På denne måten vil oppgavene kunne bli sett på i et litt annet lys.

 

For å ta et skoleeksempel. Hvis man virkelig ikke har lyst til å gå på shoppingsenter med kona en lørdags formiddag, så tenker deg at du faktisk skal kjøpe deg selv en 65 tommers ny smart TV denne dagen. Ser du poenget? Da blir motivasjonen straks endret gjennom en ytre motivasjon. Plutselig er det ikke like kjipt å bruke lørdagen på shoppingsenter.

 

Man kan manipulere seg selv for å få bedre motivasjon ved å trene på å legge vekk tanken om hva som er kjipt og ikke. Hvis man ser på husarbeid som noe dritkjedelig, ja så spør deg selv hva du som person får ut av det å ta huset. Du får en skikkelig god treningsøkt, du får et rent og ryddig hus noe som gir deg overskudd og selvtillit, du får et sunnere inneklima, du får rent tøy, du får kred fra familien, du får rett og slett så mye gevinster at du kunne tenke deg å ta huset hver eneste dag!

 

Det å finne ens indre og ytre motivasjonsfaktor kan hjelpe deg til å bedre motivasjonen totalt sett. Men det innebærer ofte en vridning av et etablert tankesett. Man kan for eksempel ikke være fast bestemt på at man aldri skal jogge ute langs veien og stå på dette til dommedag uavhengig av hvilke dårlige grunner man har, hvis man ønsker å få bedre kondis, ikke sant? Noen gamle holdninger må man faktisk vurdere å legge bort for godt.

 

Så folkens, man kan enten lete etter, eller legge til indre og ytre motivasjonsfaktor i sin egen hverdag, eller man kan få hjelp av for eksempel meg som coach.  Jeg jobber ved Bergen Helhetsklinikk som veileder, terapeut og foredragsholder og tar også online coaching. Send meg gjerne en mail på [email protected]

 

Ønsker dere alle en fin dag og motivert til alt du ikke tenkte du egentlig er motivert for.

 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top