hits

Mistet pusten?

 

Alle kan vel puste. Det har vi da gjort fra vi ble fdt og vil antagelig fortsette med det lenge enda. Ville jo vrt forferdelig vkne en morgen bare for oppdage at man ikke pustet lengre.

Vel uansett s er det mange, inklusive meg selv, som sliter med f nok luft i lungene fordi vi puster feil nr vi trener eller er i aktivitet. Hvis man som meg er vant til puste fra halsen og opp, tilnrmet lik, s fr ikke kroppens vitale organer eller mer viktig, hjernen vr nok oksygen. Dette kan medfre at dagene blir svrt tunge og man har lite overskudd og energi til kunne klare ting.

Svrt mange sliter med tretthet om dagen som ikke kan forklares etter at mange og essensielle prver er tatt hos legen. Og det er viktig minne om at hvis man ikke fler seg i form og sliter med tretthet og manglende energi, s m man oppske lege for avklare at det ikke finnes underliggende problemer.

Men nr det er sagt og gjort, s kan mange dra fordel av lre seg puste riktig bde fr, under og etter aktivitet av ymse slag. Det er ogs viktig holde kroppen i form slik at inaktivitet og lavt aktivitetsniv ikke er det som gjr en i drlig form. Hver dag nr jeg lper eller nr jeg er ute p tur, ser jeg mennesker som lper uten puste, eller gr uten f nok luft. Hadde de det gjort hadde de gtt og lpt p en helt annen mte enn det de gjr. Man kan ikke f nok luft nr man luter av grde med krum rygg eller byd hode. Da puster man sannsynligvis ikke fra magen i alle fall.

Visste du at alle spedbarn puster med magen, men at vi i lpet av livet blir pvirket av mange ulike faktorer som pvirker mten vi puster p? Visste du at vi i snitt puster cirka 20000 ganger i lpet av en dag? Og visste du at pusten kan vre med hjelpe mot stress, muskelspenninger, uro og svnvansker? Og med nok oksygen til hjernen vil man ogs kunne redusere en god del av de problemer man har med hodepine. Igjen m jeg understreke viktigheten av bli underskt av lege hvis man har problemer av vedvarende art.

Som nevnt har jeg selv slitt med manglende energi om dagen og jeg vet at mange er i samme situasjon som meg. Ved lre puste mer riktig vil man i alle fall kunne redusere tretthet og stress som skyldes mangel p oksygen til hjernen, samt gi en mye bedre lpe og treningsopplevelse og bedre svn.

S hvordan skal man da puste?

Det er vel enkelt tenker man og drar et raskt pust med brystet. Nei dette handler i hovedsak om hvordan kroppens holdning og bevissthet p det riktige magadraget fungerer. Det som er viktig er trekke pusten helt ned i lungene slik at man ikke ender opp med puste i overflaten. Det vil si fra brystet og oppover. Hvis man kun gjr det vil nederste del av lungene ikke bli brukt s mye som man trenger, og dette er ikke s bra for helsen vr.

Det hele er egentlig ganske enkelt, men i en travel og stressende hverdag er det lett glemme puste riktig. Min anbefaling her er fokusere p rette opp ryggen nr man gr, skyve ut brystkassen, lfte blikket fremover, litt snn her kommer jeg og jeg eier verden holdning. P denne mten fr vi rom i brystkassen til fylle lungene med nok luft. Hvis man ser p lpere s ser man at denne mten lpe p ogs er viktig. Her er det ikke rom for krke seg sammen. Da fr man simpelthen ikke nok oksygen til kroppen. Bare lre seg en god holdning med en gang her alts.

S anbefaler jeg ta et skikkelig magadrag der magen skal bule ut i velsen. Hold pusten et par sekunder og slipp rolig pusten ut. Gjr dette et par tre ganger s ofte du kan om dagen. Spesielt hvis du sitter mye i jobben din er det viktig. Reis deg opp og ta tre ordentlige magadrag p denne mten. Du vil oppdage at dette vil ke konsentrasjonen og redusere stress og hodepine.

Ofte nr jeg selv er mer stresset enn hva godt er, s tar jeg en velse der jeg lfter hodet, strekker hendene oppover og drar pusten godt inn, gjerne med et par lungepakkingsdrag, noe som er vanlig i fridykking, holder pusten i 4 til 8 sekunder og puster rolig ut igjen. Ut pust skal gjerne g sakte slik at du bruker cirka 8 sekunder p hvert ut pust. Noen kan nok fle svimmelhet og det er greit gjre denne velsen liggende p ryggen ogs.

S folkens, husk puste og eie gjerne verden nr du gr. Det er bra bde for selvtillit og for kroppen.

nsker alle en strlende fin og oksygenrik dag!

Mvh Willy

#oksygen #pusteteknikk #hodepine #pust #hverdagsaktiv #aktivitet #lping #stress #holdning

2 kommentarer

S bra innlegg, herlig:) Det tok meg over et r lre puste riktig, den dag idag m jeg ta tak i meg selv for stoppe opp og huske. Som du sier, i en travel hverdag er det ofte ikke pusten man tenker p, men akk s viktig:). Jeg syns frst det var litt flaut stoppe opp p jobben og ta noen pustevelser, kanskje det er enkjepphest for flere. Nr det ble komfertabelt kjente jeg hvor viktig det er. Det var takket vre en fysioterapeut jeg lrte puste av:) gull verd for meg og stress i hverdagen.

God helg:)

Tusen takk for flott innlegg. Veldig bra at du klarer finne tid i hverdagen og ellers til puste riktig og ndvendig. Flere skulle gjort dette. God helg til deg ogs Orkiddatter:

Skriv en ny kommentar