hits

Trening gjr deg smartere!

Reklame | Bangerhead, iDeal

 

  

 

Jeg har tidligere skrevet om hjernens fortreffelighet.

 

Her kan du finne en artikkel om hjernen.

Her kan du finne en om aktiv hverdag.

En ting vi ofte hrer er at vi m trene av mange ulike grunner. Det vre seg behov for g ned i vekt, eller g opp i vekt, for bli sterkere eller for bli i bedre kondisjon. Vi trener for holde helsa vedlike og for puste lettere, f en finere kropp, bedre humr og ikke minst for holde smertene borte fra de ulike sm og store plager man har.

 

Oi. Her har jeg uten tenke meg, s veldig mye om, nevnt en hel brte med SANNE fordeler med vre aktiv og trene! Ha, ha, ja slik kan det ogs sies. Det er ufattelig mange fordeler med vre i bevegelse og krydre hverdagene med litt trening. Enten det er en time med hard kardio eller en time med harde styrkevelser, eller bare en rask tur p et par minutter i oppoverbakke. Man kan til og med f gevinst og helsefordeler av husarbeidet, handleturen, rydding av rommet til ungene eller simpelthen ta et tak i hagen. Selv benyttet jeg dagen med male og snekre p terrassen, noe du kan se litt om her p vr youtube kanal.

Trening, bevegelse og fysisk aktivitet er alts ikke bare svrt sunt, men ogs svrt viktig for vr kroppslige helse. For blodomlpet, for hjertet vrt og for lunger og indre organer med mye mer. Men er du ogs klar over at fysisk aktivitet og trening gjr noe med hjernen din?

Det mange ikke tenker s mye over er at fysisk aktivitet og trening er avgjrende for en god hjernehelse. Og hvis man tenker p det, s er det egentlig litt rart at denne delen av kroppen ikke fr s mye oppmerksomhet som for eksempel sixpack og vektreduksjon. Denne delen av kroppen vr er nemlig det som styrer alt i kroppen. Vr egen supercomputer som ogs trenger ndvendig stell og vedlikehold som den trenger for fungere optimalt.

Det er derfor viktig at den fr drivstoff. Drivstoff i form av oksygen og drivstoff i form av ulike input.

Vi som arbeider mye med denne delen av kroppen i form av opptrening etter slag og hodeskader, samt kognitiv trening av ulik art, vet utmerket godt hvor viktig hjernen er for vrt liv og virke. Hvis hjernen ikke fr nok oksygen s kan den f uopprettelig skade. Dette ser vi ofte i form av det som kalles anoksi, alts manglende eller fravrende oksygen til vevet i kroppen. Farligst er mangel p oksygen til hjernen.

Ved inaktivitet og ryking slipper mindre mengder av oksygen frem til de ndvendige vevene og til hjernen, slik at hjernen blir pvirket i negativ retning. Men ved trening og fysisk aktiv hverdag, kes tilfrsel av livgivende oksygen.  Enkelt vite hva jeg ville velge, ikke sant?

Oppsummert og kort fortalt s kan mange fremtidige sykdommer avverges ved vre i regelmessig trening og fysisk aktiv hverdag.

Demenstyper har vist seg trives ekstra godt i en inaktiv og rykfylt kropp. Det finnes ogs studier som peker p at det er minst like viktig trimme hjernen som trimme magen. Vi som arbeider med blant annet sansestimulering, ser ogs klar forbedring av hjernens funksjoner nr kroppen stimuleres blant annet ved trening og daglige aktiviteter.

Det arbeide med hjernen gjr at det skapes nye forbindelser. Alts nye koblinger som man trenger for kunne huske, utfre ting, lre nye ting, utfre kroppslige aktiviteter, ja nr sagt alt vi gjr eller burde gjre. Bare det planlegge noe trenger ha koblinger i hjernen som utfrer planleggingen, og deretter iverksetter oppgavene. Egentlig logisk, ikke sant?

Og hvis vi da ser hjernen som en datamaskin, s trenger den alts software i form av nye koblinger og den trenger en effektiv tilgang p strmforsyning, som i oksygen. Og en prosessor i form av en godt trent kropp og et godt hjerte. Det er jo ikke akkurat slik at man kan kaste den kjpe en ny. I alle fall ikke dette rhundret, tenker jeg.

Trening og fysisk aktivitet holder liv i datamaskinen. Dette er livssviktig for oss og dessuten skaper det alts nye koblinger som gjr at vi blir bde smartere og det forebygger demens. Det forebygger ogs hjerneslag og mange andre sykdommer. Jo tidligere man begynner holde kroppen sin og hjernen sin vedlike, jo bedre utkomme vil man f!

S gi hjernen det den trenger i dag og i morgen og hver dag resten av livet!

Mvh Willy

 

#hjernen #trening #rehabilitering #aktivitet #hverdagsaktiv #livsstilsendring #demens #forebygging #helsefordeler

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar